Reorganisatie en selectieproces: een hele organisatie


In gesprekken met organisaties wordt er nu veel gesproken over reorganiseren. Organisaties worden post-covid ingericht en de nieuwe strategie vraagt andere of nieuwe functies, vaak op steviger niveau en er ontstaat een continu proces van op- en afschalen van medewerkers.

Voor een aantal organisaties hebben we in de afgelopen maanden selectie- en assessmentprocessen ingericht in de context van zulke reorganisatie. Dit zijn doorgaans intensieve processen die het uiterste vragen van ondernemingsraden, HR en legal en in de uitvoering van HR en leidinggevenden en veel impact hebben op medewerkers. De ervaring leert dat geen twee reorganisaties hetzelfde zijn, zelfs niet binnen hetzelfde bedrijf, en dat je als partner van je klant heel goed in moet spelen op alle wensen, zorgen en cultuurkenmerken want the devil is in the (many!) details.

 

Balancing act

Het komen tot een goede aanpak en vervolgens uitrollen van het proces vraagt om continue communicatie en interactie met alle stakeholders. Het begint vaak voor ons al bij het initiële ontwerpproces waarbij opdrachtgevers vragen stellen als:

Bijvoorbeeld: een bepaalde functiegroep gaat verzwaard worden. Medewerkers gaan geen operationele problemen meer voor klanten oplossen want dat kan de klant met de nieuwe technische interfase voortaan zelf. In de nieuwe rol gaan ze in bredere klantenteams veel meer coördinerend werken. Een gevolg van die keuze is wel dat er arbeidsplaatsen gaan vervallen. Alle betrokken medewerkers kunnen solliciteren naar de nieuwe rol. In dit proces is er een selectie-assessment center voorzien. Hoe ga je nu assessment centers inzetten als onderdeel van je selectieproces?

 

Timing en planning

In dit proces zijn timing en planning cruciaal. Tijd die er vaak beperkt is, en je zeker nodig hebt om al de juiste aanpak te kiezen. Want welke aanpak sluit aan bij jouw situatie?

De keuze voor de juiste plek in het proces vraagt een zorgvuldige overweging en kennis van de voor- en nadelen van elke keuze. Belangrijk om als kennispartner mee te denken over het hele proces:

 

Routekaart

Gelukkig kunnen we met onze uitgebreide ervaring, best practices en lessons learned organisaties van groot tot klein uitstekend helpen om die lastige keuzes te maken. We komen steeds eerder in het reorganisatieproces aan tafel en kunnen zo steeds beter helpen om samen de juiste route uit te zetten door het landschap van selectieprocessen en assessment centers. Recent kregen we van een prachtige klant met een complex reorganisatieproces het compliment dat we 'true partnership' hebben laten zien. Daar zijn we blij mee en zien dat juist ook onze gecombineerde expertise op het vlak van zowel loopbaan- en talent management zo waardevol is.

 

Zachte en harde kant van reorganisaties

Om die expertise nog meer voor het voetlicht te brengen organiseren we voor en mét (potentiële) klanten events die specifiek gaan over reorganisaties en assessment centers. In juni 2021 geef ik een webinar over hoe je als werkgever of HR de juiste keuzes maakt in de steeds uitdijende wereld van assessments en tests. Later in het jaar presenteren we ook samen met kennispartner AKD een leergang over de verschillende fases in reorganiseren. In drie sessies duiken we in de 'zachte' en 'harde' kant van reorganisaties vanaf ontwerpfase, via selectieprocessen, tot en met het afscheid nemen van medewerkers. We bieden een routekaart voor pre-mobiliteit, hulp bij het maken van een business case voor employability en nemen je mee in de juridische kaders, recente jurisprudentie en zoveel mogelijk best practices en casuïstiek. De leergang is bedoeld voor iedereen die een rol speelt of gaat spelen in het vormgeven van reorganisaties.

Ben je bezig om een reorganisatie te plannen en zoek je een kundige partner die je helpt de juiste keuzes te maken? Klik hier om een bericht achter te laten en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.

 

Schrijf je hier in voor het RightTalk Webinar Duizend-en-een assessment centers: welke kies ik nou?

Klik hier voor meer informatie over de Leergang Reorganiseren van toonaangevend advocatenkantoor AKD en Right Management.

Auteur Daphne van den Broek, Senior Consultant | PSYCHOLOOG NIP

 

Automatic Pop-Up