- Outplacement sub links
- Workforce Career Management sub links
- Leiderschapsprogramma's sub links
-
Events
sub links
- Aan De Slag sub links
-
Nieuws
sub links
- Over Ons sub links
In gesprekken met organisaties wordt er nu veel gesproken over reorganiseren. Organisaties worden post-covid ingericht en de nieuwe strategie vraagt andere of nieuwe functies, vaak op steviger niveau en er ontstaat een continu proces van op- en afschalen van medewerkers.
Voor een aantal organisaties hebben we in de afgelopen maanden selectie- en assessmentprocessen ingericht in de context van zulke reorganisatie. Dit zijn doorgaans intensieve processen die het uiterste vragen van ondernemingsraden, HR en legal en in de uitvoering van HR en leidinggevenden en veel impact hebben op medewerkers. De ervaring leert dat geen twee reorganisaties hetzelfde zijn, zelfs niet binnen hetzelfde bedrijf, en dat je als partner van je klant heel goed in moet spelen op alle wensen, zorgen en cultuurkenmerken want the devil is in the (many!) details.
Het komen tot een goede aanpak en vervolgens uitrollen van het proces vraagt om continue communicatie en interactie met alle stakeholders. Het begint vaak voor ons al bij het initiële ontwerpproces waarbij opdrachtgevers vragen stellen als:
Hoe ziet een zorgvuldig en objectief selectieproces binnen de reorganisatie eruit waarbij oog is voor al die verschillende belangen en gevoelens?
Hoe werk je vooral ook zo snel en efficiënt mogelijk toe naar heldere (en impactvolle) besluitvorming?
Bijvoorbeeld: een bepaalde functiegroep gaat verzwaard worden. Medewerkers gaan geen operationele problemen meer voor klanten oplossen want dat kan de klant met de nieuwe technische interfase voortaan zelf. In de nieuwe rol gaan ze in bredere klantenteams veel meer coördinerend werken. Een gevolg van die keuze is wel dat er arbeidsplaatsen gaan vervallen. Alle betrokken medewerkers kunnen solliciteren naar de nieuwe rol. In dit proces is er een selectie-assessment center voorzien. Hoe ga je nu assessment centers inzetten als onderdeel van je selectieproces?
In dit proces zijn timing en planning cruciaal. Tijd die er vaak beperkt is, en je zeker nodig hebt om al de juiste aanpak te kiezen. Want welke aanpak sluit aan bij jouw situatie?
Zet je assessment centers in als onderdeel van je selectieproces?
Doe je dat als aan het begin of juist aan het einde van een proces?
Of zet je een assessment in als second opinion als de medewerker niet is geselecteerd voor de nieuwe functie?
De keuze voor de juiste plek in het proces vraagt een zorgvuldige overweging en kennis van de voor- en nadelen van elke keuze. Belangrijk om als kennispartner mee te denken over het hele proces:
Hoe 'weeg' je de selectie-onderdelen en hoe kom je tot een verstandige weging?
Moet je past performance als ‘maat’ meenemen in je besluitvorming?
Zijn er al competenties voor de nieuwe functies bekend, of zullen we je helpen met ons competentieframework?
Wat is een minimum-optimum assessment dat zorgvuldig en valide is, maar wat ook flexibel is, en snel? En dan hebben we het nog niet eens gehad over AVG, klachtenprocedures, metadata, informatiesessies en metadata. Onderwerpen die, als je er niet van alle kanten naar hebt gekeken en de juiste keuzes over hebt gemaakt, je lelijk in de wielen kunnen rijden.
Gelukkig kunnen we met onze uitgebreide ervaring, best practices en lessons learned organisaties van groot tot klein uitstekend helpen om die lastige keuzes te maken. We komen steeds eerder in het reorganisatieproces aan tafel en kunnen zo steeds beter helpen om samen de juiste route uit te zetten door het landschap van selectieprocessen en assessment centers. Recent kregen we van een prachtige klant met een complex reorganisatieproces het compliment dat we 'true partnership' hebben laten zien. Daar zijn we blij mee en zien dat juist ook onze gecombineerde expertise op het vlak van zowel loopbaan- en talent management zo waardevol is.
Om die expertise nog meer voor het voetlicht te brengen organiseren we voor en mét (potentiële) klanten events die specifiek gaan over reorganisaties en assessment centers. In juni 2021 geef ik een webinar over hoe je als werkgever of HR de juiste keuzes maakt in de steeds uitdijende wereld van assessments en tests. Later in het jaar presenteren we ook samen met kennispartner AKD een leergang over de verschillende fases in reorganiseren. In drie sessies duiken we in de 'zachte' en 'harde' kant van reorganisaties vanaf ontwerpfase, via selectieprocessen, tot en met het afscheid nemen van medewerkers. We bieden een routekaart voor pre-mobiliteit, hulp bij het maken van een business case voor employability en nemen je mee in de juridische kaders, recente jurisprudentie en zoveel mogelijk best practices en casuïstiek. De leergang is bedoeld voor iedereen die een rol speelt of gaat spelen in het vormgeven van reorganisaties.
Ben je bezig om een reorganisatie te plannen en zoek je een kundige partner die je helpt de juiste keuzes te maken? Klik hier om een bericht achter te laten en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.
Schrijf je hier in voor het RightTalk Webinar Duizend-en-een assessment centers: welke kies ik nou?
Klik hier voor meer informatie over de Leergang Reorganiseren van toonaangevend advocatenkantoor AKD en Right Management.
Auteur Daphne van den Broek, Senior Consultant | PSYCHOLOOG NIP