Zo helpt outplacement werknemers de toekomst veilig te stellen


Geplaatst op: Outplacement

 

Het jaar 2020 was een jaar zoals geen ander. De arbeidsmarkt was al in rep en roer toen de pandemie toesloeg, waardoor de manier waarop mensen werkten bijna van de ene dag op de andere werd verstoord. Outplacement werd onmiddellijk belangrijker en speelde een belangrijke rol bij het helpen van bedrijven, werknemers en economieën bij de overgang naar en het afstemmen op dit nieuwe normaal.

Door de plotse verandering in de manier van werken gingen veel bedrijven onmiddellijk op zoek naar nieuwe efficiëntie door over te schakelen op flexibelere werkregelingen, waaronder de mogelijkheid voor personeel om op afstand te werken. Werknemers hebben zich snel moeten aanpassen aan online meeting tools om productief te blijven en contact te houden met teams en klanten. Voor veel HR-professionals leidde dit ook tot moeilijke beslissingen om de workforce in te krimpen. Outplacement is nu nog belangrijker om werknemers te helpen een succesvolle overgang te maken in een fluctuerende arbeidsmarkt.

Hier volgen drie manieren waarop outplacement zich ontwikkelt om zowel bedrijven als hun werknemers te helpen reageren op de ontwrichting van een steeds veranderende economie:

 

Betere gegevens gebruiken voor betere resultaten

De combinatie van thuiswerken en naar kantoor gaan betekent dat werknemers nog beter voorbereid moeten zijn op een overstap. De afgelopen jaren wisselden werknemers die deelnamen aan outplacementprogramma's steeds vaker van baan, niet alleen in verschillende bedrijfstakken, maar ook tussen verschillende functies. Wereldwijd vond 49% van de kandidaten die outplacementprogramma's volgden een nieuwe functie in een andere bedrijfstak1. Dit is het hoogste percentage mensen dat van sector verandert in de afgelopen acht jaar.

De snel veranderende cultuur van loopbaanmobiliteit vereist wendbaarheid van organisaties om in het hier en nu te blijven. Voor werkgevers zijn een positieve ROI en solide resultaten steeds belangrijkere maatstaven voor outplacement. Dit vereist betere gegevens om te begrijpen waar banen zich bevinden en hoe ze toegankelijk zijn. Tools zoals Total Workforce Index kunnen organisaties helpen een data-driven aanpak te ontwikkelen die marktinzichten integreert in het outplacementproces.

Kaye Owen, een senior deployment manager bij Lloyds Banking Group in het Verenigd Koninkrijk, zegt dat de snel veranderende markt hun team ertoe heeft gedwongen hun aanpak ingrijpend te wijzigen. "We hebben de afgelopen vier of vijf jaar gemerkt dat het nu veel strategischer is, en er wordt nu echt erkend hoe belangrijk het is om te proberen de vaardigheden van de toekomst te identificeren." Gegevens - en het vermogen om een nauwkeurige analyse uit te voeren - vormen een belangrijk onderdeel van die verandering en deze eisen zullen alleen maar blijven toenemen.

 

Stem je emotionele intelligentie af

Human resources leiders waren al voor de pandemie gefocust op het welzijn van hun personeel. Maar de ontheemding als gevolg van de pandemie deed de intensiteit toenemen, omdat werknemers te maken kregen met loopbaanovergangen en werknemers op afstand steeds meer geïsoleerd raakten.

Toen COVID-19 toesloeg, voelde Swiggy, India's grootste online platform voor het bestellen en bezorgen van voedsel, de gevolgen met ontslagen van ongeveer 1.100 werknemers. Net als veel andere organisaties over de hele wereld die met soortgelijke moeilijke situaties te maken kregen, bood de HR-afdeling van Swiggy de werknemers ondersteuning bij het vinden van een andere baan. Maar ze namen ook de extra stap om hun HR-team te trainen op het gebied van "emotionele intelligentie", waaronder het voeren van zinvolle gesprekken, het opbouwen van vertrouwen en het voorbereiden van kandidaten op sollicitatiegesprekken, aldus Girish Menon, VP Human Resources van Swiggy2. "Werknemers moeten werken aan weerbaarheid en wendbaarheid, en ons team is getraind om hen te ondersteunen."

Meer organisaties beseffen hoe belangrijk het is om ervoor te zorgen dat werknemers vertrekken met een positief beeld van het bedrijf. Eén-op-één coaching geeft hen de kans om eerlijke gesprekken te voeren over de dingen die hen bezighouden en te leren hoe ze de volgende stap op hun carrièrepad kunnen zetten.

 

Werknemers klaar voor de toekomst

Tegen 2025 zullen automatisering en een nieuwe arbeidsverdeling tussen mens en machine wereldwijd 85 miljoen banen in middelgrote en grote bedrijven in 15 sectoren en 26 economieën hebben veranderd3.

Werknemers die meegaan op deze golf van massale verandering worden geconfronteerd met een nieuwe urgentie in deze revolutie van omscholing. Werknemers moeten, van oriëntatie tot exit-strategie, worden geholpen om kansen te herkennen en hun overdraagbare vaardigheden op elkaar af te stemmen. Ze moeten ook wendbaar en flexibel zijn bij het plannen van hun volgende carrièrestap. De meest innovatieve bedrijven erkennen dit en passen oplossingen voor loopbaanmanagement toe voor schaalbare loopbaanontwikkeling. Zo heeft American Express een loopbaanadviescentrum opgezet en heeft Unilever een programma geïntroduceerd dat mensen koppelt aan interessante projecten om hen op verschillende gebieden in contact te brengen en nieuwe vaardigheden te laten ontwikkelen4.

Dit soort initiatieven zal vooral nodig zijn omdat werknemers niet langer plaatsgebonden zijn; outplacementondersteuning moet echt mondiaal worden en mensen voorbereiden op toegang tot kansen wereldwijd. Veel bedrijven zullen werknemers vragen terug te keren naar fysieke kantoren, en sommigen zullen blij zijn terug te gaan. De verwachtingen van de werknemers zijn echter veranderd: slechts 12% van hen wil weer voltijds op kantoor werken en 72% geeft in de toekomst de voorkeur aan een hybride model met kantoren op afstand5.

Outplacementondersteuning die slimme gegevens, emotionele intelligentie en ontwikkelingsmogelijkheden voor veelgevraagde vaardigheden combineert, zal een vitale rol spelen bij het helpen van individuen en bedrijven om door deze veranderingen te navigeren. Zo ontstaat een zelfverzekerde, wendbare en waardevolle workforce die in staat is toekomstige uitdagingen met vertrouwen aan te gaan - altijd en overal.

Download voor meer informatie onze nieuwste whitepaper, "Loopbanen in verandering: Hoe kan outplacement zich ontwikkelen, zodat organisaties en werknemers goed kunnen omgaan met onrust?"




1 Right Management data on people moving sectors

2 https://economictimes.indiatimes.com/jobs/some-companies-that-have-been-forced-to-lay-off-staffers-are-helping-them-find-jobs-elsewhere/articleshow/76235947.cms

3 https://www.weforum.org/press/2020/10/recession-and-automation-changes-our-future-of-work-but-there-are-jobs-coming-report-says-52c5162fce

4 https://www.forbes.com/sites/forbesbusinesscouncil/2020/03/18/to-future-proof-your-business-future-proof-your-employees/?sh=69abd038dd8c

5 Moving beyond remote: Workplace transformation in the wake of Covid-19 | Slack


Automatic Pop-Up